Tuesday, December 15, 2009

پاسخ پرسش در مورد لنز نرم و آستيگماتيسم


با سلام،


از سوالتان متشکرم. جالب است که در مورد لنز اينقدر صحبتهاي عجيب مطرح مي شود. اما هر بار که چنين سوالي را دريافت می کنم، متوجه مي شوم که اين وبلاگ بي ارزش نيست و هنوز کاري براي انجام دادن باقيست. مي دانم که تمام مطلب را با دقت مي خوانيد و تا انتها..



اينکه به شما گفته اند لنزي برای درمان آستيگماتيسم وجود ندارد، يا سوء تفاهم است يا خطا. لنزهاي آر جي پي قادر به پوشش دادن آستيگماتيسم هستند، البته آستيگماتيسم را درمان نمي کنند و فقط اثر آن را در ديد شما کاهش داده يا رفع می کنند. اما دقت بفرماييد که معني اين حرف اين نيست که شما بايد حتما از لنز آر جي پي استفاده کنيد. گاهي وقتها در هنگام تجويز لنز مي بينيم که نمره آستيگماتيسم فرد آنقدري نيست که ارزش داشته باشد استفاده از لنز آر جي پي را توصيه کنيم. چرا؟ به خاطر اينکه لنزهاي آر جي پي در کنار برخي خوبيهايشان، مشکلاتي را هم به همراه دارند. مشکل اصلي لنزهاي آر جي پي اين است که در ابتداي مصرف ابداً راحت نيستند. من يکي از اساتيد بزرگ اپتومتری در خارج از کشور را مي شناسم که خودش سالهاست از اين نوع لنز استفاده ميکند و مي گوِيد لنزهاي آرجی پي در ابتدا ناراحت هستند ولي روز به روز با مصرف مداوم بهتر مي شوند. دو نکته در اين صحبت قابل توجه است، يکي بهبود تدريجي و دوم ضرورت مصرف مداوم. به عبارت ديگر لنز آرجي پي را معمولا در شرايطي تجويز مي کنيم که مطمئن باشيم مصرف لنز هر روز و هر روز و روزي لااقل 12-10 ساعت خواهد بود.

اگر قرار بود من به يک بانوي جوان با نمره عينک 3.50 نزديک بيني و يک نمره آستيگماتيسم لنز بدهم، به احتمال قريب به يقين با لنز آرجي پي شروع نمي کردم (و طبيب شما هم همين کار را کرده) و علت آن دو چيز است: يکی اينکه معلوم نيست آيا شما به عنوان آن بانو، کلا قادر به ادامه دادن مصرف لنز باشيد يا خير. خيلي وقتها مصرف لنز را اطرافيان متوقف مي کنند، به دلايل مختلفي چون مسايل مالي يا پيش داوريهاي موجود در باره لنز. دوم اينکه (علت اصلي در مورد شما)، نمره آستيگماتيسم شما در مقايسه با نمره نزديک بيني شما در حدي است که با قدري بازي کردن با نمره لنز مي توان ديد کاملاً خوبي را با لنز نرم بدست آورد. با توجه به سهولت کار با لنز نرم، در تمام دنيا همين کار را می کنند که نمره آستيگماتيسم را در نزديک بيني فرد ادغام مي کنند. اين کار محاسباتی را لازم دارد که حتما طبيب شما آنرا انجام داده. اتفاقا برايتان بگويم که نمره چشم من هم شبيه شما است و من هم سالهاست از همين روش براي لنز خودم استفاده مي کنم. من بطور متوسط هفته اي سه چهار روز لنز مي زنم، گاهي وقتها هم هر روز هفته (بسته به حال و هواي خودم و شرايط کار و تفريحم) ، حتي گاهي وقتها از لنزهاي مخصوصي استفاده مي کنم که تا يک هفته از چشمم خارج نمي کنم. من نمونه بارز افرادي هستم که انگيزه کافي براي مصرف لنز آرجي پي ندارم (چون آستيگماتيسم زيادي ندارم - مثل شما) و تنوع کاري و زندگي متنوعم باعث می شود که ترجيح بدهم از تنوع موجود در لنزهاي نرم استفاده کنم. احتمالا تشخيص طبيب شما هم همين بوده که شما هم با لنز نرم راحت تر خواهيد بود - فقط شايد لازم باشد بعداً قدري نمره لنز را برايتان تغيير بدهند تا ديدتان به ايده آل برسد.

باز هم بپرسيد، خوشحال می شوم در خدمت باشم

با تشکر

آيدين صفوتي

سيدني - استراليا

No comments:

Post a Comment